widget

Saturday, December 20, 2014

BAB KELIMA:





BAB KELIMA

a Menyatakan Alamat Al-Mad

Ikhtilaf u’lamak adakah perlu meletakkan tanda pada mad atau tidak, dan ketika ini terdapat dua mazhab:

1.      Sebahagian ahli Iraqi: tidak meletakkan tanda pada mad

2.      Jumhur ulamak: meletakkan tanda  yang   menunjukkan penambahan mad keatas mad asli, alamat mad iaitu satu garisan lentang yang akhirnya sedikit terangkat (~) dimabil dari kalimad mad selepas dihilangkan huruf mim dan dibuang hujung huruf dal.

Ikhtilaf juga pada cara meletakkan (tempat) mad tersebut dan ini juga terapat dua mazhab:

1.      Meletakkan tanda mad diatas serta ditengah huruf mad (  آ  ) dan inilah yang diamalkan juga menjadi pilihan abu daud.

2.      Meletakkan tanda mad diatas serta dihadapan huruf mad (  ~ ا   )

Bilakah diletakkan tanda mad ini diatas tiga huruf mad (alif) (wau) (ya’):

1.      Diletakkan diatas huruf alamat pada keadaan yang ditambah pada mad asli:

i) Mad muttasil (    سوآءٌ    )
ii) Mad munfasil (   وفى~ أنفسكم     )
iii) Mad lazim kalimi musaqqal (     دآبة      )
iv) Mad lazim kalimi muqaffaf (     محيآى     )

2.      Diletakkan diatas huruf alamat pada menunjukkan kalimah yang di isyba’kan

i) Mad badal (    ءآمنوا    )
ii) Mad lin (   شــــــيء    )

3.      Tidak diletakkan tanda mad diatas huruf bagi alamat:

i) Mad tobi’i ( قال  )

ii) Terletak selepasnya sukun yang sabit ketika waqaf sahaja ( مــــتـــاب )

iii) Terletak selepasnya sukun yang sabit ketika wasal sahaja ( أفـــى الـــلّـــه )

iv) Mad lin dan Mad badal pada bacaan selain dari isyba’ ( ءامنوا , شـــيء )

v) Apabila diubah huruf hamzah dengan bacaan tashil ( إســـراءيل ) atau isqat
( هــــــــــؤلآء إن كنتم   )

Hukum huruf mad sabit (ada) pada tulisan atau dihazafkan:

1.      Sabit pada tulisan terletak padanya alamat (tanda mad) seperti ( جـــــآء )

2.      Dihazafkan pada tulisan terbahagi kepada dua:

i) Terletak selepasnya hamzah padanya dua mazhab, mazhab yang pertama meletakkan ilhaq dan diletakkan atasnya tanda maddan ini yang diamalkan, mazhab 
yang kedua tidak meletakkan ilhak cuma meletakkan tanda mad (   شــــــفـــــعـــ ~ ـــؤا   ).

ii) Tidak terletak selepasnya huruf hamzah atau sukun:

1) ya’ yang dihazaf (  لا يستحــــــى ۦ )

2) ya’ yang ditambah ( دعــــــان ۦ )

3) silah ha’ dhomir dan mim jama’ ( ,إنّ ربّــــــهُ ) bagi mazhab yang baca dengan silah sahaja, pada bahagian ini juga terdapat dua mazhab:

-          Mazhab yang pertama meletakkan ilhak sahaja dan ini yang diamalkan

-        Mazhab yang kedua tidak meletakkan ilhak akan tetapi meletakkan tanda mad pada tempat tersebut

( Via Muhammad Ashraf Bin Jamaludin )

No comments:

Post a Comment