BAB KELIMA
a Menyatakan Alamat Al-Mad
Ikhtilaf u’lamak adakah perlu meletakkan tanda pada
mad atau tidak, dan ketika ini terdapat dua mazhab:
1.
Sebahagian ahli
Iraqi: tidak meletakkan tanda pada mad
2.
Jumhur ulamak:
meletakkan tanda yang menunjukkan penambahan mad keatas mad asli, alamat mad
iaitu satu garisan lentang yang akhirnya sedikit terangkat (~) dimabil dari
kalimad mad selepas dihilangkan huruf mim dan dibuang hujung huruf dal.
Ikhtilaf juga pada cara meletakkan (tempat) mad
tersebut dan ini juga terapat dua mazhab:
1.
Meletakkan tanda
mad diatas serta ditengah huruf mad ( آ ) dan inilah yang diamalkan juga menjadi pilihan abu daud.
2.
Meletakkan tanda
mad diatas serta dihadapan huruf mad ( ~ ا )
Bilakah diletakkan tanda mad ini diatas tiga huruf
mad (alif) (wau) (ya’):
1.
Diletakkan
diatas huruf alamat pada keadaan yang ditambah pada mad asli:
i) Mad muttasil ( سوآءٌ )
ii) Mad munfasil ( وفى~ أنفسكم )
iii) Mad lazim kalimi musaqqal ( دآبة )
iv) Mad lazim kalimi muqaffaf ( محيآى )
2.
Diletakkan
diatas huruf alamat pada menunjukkan kalimah yang di isyba’kan
i) Mad badal ( ءآمنوا )
ii) Mad lin ( شــــــيء )
3.
Tidak diletakkan
tanda mad diatas huruf bagi alamat:
i)
Mad tobi’i ( قال )
ii)
Terletak selepasnya sukun yang sabit ketika waqaf sahaja ( مــــتـــاب )
iii)
Terletak selepasnya sukun yang sabit ketika wasal sahaja ( أفـــى الـــلّـــه )
iv)
Mad lin dan Mad badal pada bacaan selain dari isyba’ ( ءامنوا , شـــيء )
v) Apabila
diubah huruf hamzah dengan bacaan tashil ( إســـراءيل ) atau isqat
( هــــــــــؤلآء إن كنتم )
Hukum huruf mad sabit (ada) pada tulisan
atau dihazafkan:
1.
Sabit pada
tulisan terletak padanya alamat (tanda mad) seperti ( جـــــآء )
2.
Dihazafkan pada
tulisan terbahagi kepada dua:
i)
Terletak selepasnya hamzah padanya dua mazhab, mazhab yang pertama meletakkan
ilhaq dan diletakkan atasnya tanda mad
dan ini yang diamalkan, mazhab
yang kedua tidak meletakkan ilhak cuma meletakkan tanda mad ( شــــــفـــــعـــ ~ ـــؤا ).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhSClwyzUopVMsw88DOulil53A4sAjXsDA7ic0HIdPQ7-lC4ebmq7ADYHXWUc4QXIbJ7nqt6GC_IrQDkxgwOj6Lng6_ntum0wF_VdgXrT-xjtqpTmMTjxr7AXuc5mMo46WzcZRj-9n-vzA/s1600/IMG20141229005710.png)
yang kedua tidak meletakkan ilhak cuma meletakkan tanda mad ( شــــــفـــــعـــ ~ ـــؤا ).
ii)
Tidak terletak selepasnya huruf hamzah atau sukun:
1)
ya’ yang dihazaf ( لا يستحــــــى ۦ )
2)
ya’ yang ditambah ( دعــــــان ۦ )
3)
silah ha’ dhomir dan mim jama’ ( ,إنّ ربّــــــهُ ) bagi mazhab yang baca dengan silah sahaja, pada bahagian ini juga
terdapat dua mazhab:
-
Mazhab yang
pertama meletakkan ilhak sahaja dan ini yang diamalkan
- Mazhab yang
kedua tidak meletakkan ilhak akan tetapi meletakkan tanda mad pada tempat
tersebut
( Via Muhammad Ashraf Bin Jamaludin )
No comments:
Post a Comment