BAB KETIGA
Pada Menyatakan Hukum Setiap Huruf Yang Sakin Dan
Huruf Selepasnya
Ikhtilaf u’lamak
dhobtul quran pada huruf sakin
adakah perlu diletakkan alamat yang menunjukkan sukun atau tidak, bagi ahli
Iraqi tidak meletakkan tanda, bagi mazhab yang lainya meletakkan tanda.
1.
Mazhab Khalil bin Ahmad dan sahabatnya:
i) tanda sukun diambil dari kepala huruf jim
daripada kalimah jazam ( ج - جزم )
ii) tanda sukun diambil dari kepala huruf ha maftuhah
daripada kalimah istirah ( ح - استرح )
iii) tanda sukun diambil dari kepala hruf kha’
daripada kalimah khafif dan ini yang diamalkan
( خ - خفيف ).
( خ - خفيف ).
2.
Ahli madinah:
alamat sukun diambil daripada ha’ simpul ( هــ )
Ikhtilaf pula pada tempat untuk meletakkan tanda
sukun, pendapat yang pertama meletakkan tanda sukun atas huruf izhar yang
sakin, terpisah daripadanya dan ini yang diamalkan ( أفرغْ علينا )
pendapat kedua meletakkan
tanda sukun pada semua huruf sakin dan ini pendapat yang dhoif.
Hukum huruf yang
terletak selepas huruf sakin:
i)
Apabila huruf
selepas sakin itu huruf izhar maka dibariskan huruf tersebut dengan harakatnya ( يعتصمْ بِـــاالــلّـــه ).
ii) Apabila huruf
selepas sakin itu huruf idgham naqis makan disini ada dua mazhab, yang
dibariskan huruf selepas huruf sakin mengikut barisnya ( أحَــــــــــطـــتُ ) dan ini yang diamalkan, pandangan yang
kedua dibariskan serta ditasydidkan huruf selepas huruf sakin.
( أحَــــطْـــــــتُّ )
iii) Apabila huruf
selepas sakin yang idgham kamil samaada sama baris atau tidak maka dibariskan
mengikut barisnya dan ditasydidkan huruf selepas sakin tersebut ( وذكر رّبــــــك )
Hukum Huruf yang terletak selepas huruf hijaiyyah yang pembukaan surah.
- Dihimpukan huruf huruf tersebut dan dibariskan mengikut barisnya sahaja samaada izhar, ikhfa' , idgham kamil, idgham naqis dan ini yang diamalkan ( الـــــم ).
- Tiga pendapat mengenai qaedah hukum huruf yang terletak selepasnya sakin.
1. Padanya idgham kamil ( ص ذِّكر )
2. Padanya idgham naqis ( ن وَّ القلم ) - ( ن وَالقلم )
3. Padanya izhar atau ikhfa' ( ص وَالقرءان ) - ( طس تِـــلك )
( Via Muhammad Ashraf Bin Jamaludin )
No comments:
Post a Comment