Bab ketujuh
TANDA YANG PERLU DILETAKKAN PADA
(إختلاس،إشمام،إمالة)
Hukum setiap ikhtilas, ishmam dan imalah
Ikhtilas : mempercepatkan bacaan pada baris (membaca
dengan kadar 1/3 baris)
Ishmam: memuncungkan kedua bibir selepas memberhentikan
huruf yang terlibat tanpa mengeluarkan sebarang bunyi.
Imalah ialah lawan fathah yang terbahagi kepada dua iaitu:
· -كبرى
· -صغرى
i- كبرى = menukarkan fathah kepada kasroh dan alif kepada ya
ii- صغرى = baris fathah dan imalah kubra yang disebut baina baina,ada 3 jenis perbezaan
lafaz bagi imalah sughra iaitu:
· Baris yang disebut secara jelas yang hampir dengan sukun
· Baris ishmam yang sempurna hampir dengan dommah
· Baris imalah yang disebut fathah hampir dengan kasroh
Pendapat Abu Daud mengatakan tidak perlu tanda dan dua pendapat terakhir meletakkan
tanda kerana takut akan menyebut dengan yang asal. Dan pendapat Dani yang diamalkan dan tanda yang bukti dan memperelokkan daripada ditegah kosong (o) dan diletakkan di atas huruf yang disebut secara sikit.
Pada baris yang fathah (تعدوا ), pada baris kasroh (نعما), bagi ishmam yang diletakkan di hadapan قيل)), dan imalah diletakkan di atas samada إمالة صغرى contohnya (الكفرين), yang dibaca dengan taqlil bagi إمالة كبرى contohnya (الناس) ditunjukkan pada awal surah adapun yang lain diletakkan alif dan adapun hazaf menulis dengan ya.
Kecuali dengan syarat pada imalah yang wasol dan waqaf untuk dimasukkan samada diletakkan atau diwaqafkan sahaja seperti أسماء المقصورة contohnya (فتى وقرى) sukun yang wasol ( وءاتينا موسي الكتاب , وترى الشمس)
Imalah ialah lawan fathah yang terbahagi kepada dua iaitu:
· -كبرى
· -صغرى
i- كبرى = menukarkan fathah kepada kasroh dan alif kepada ya
ii- صغرى = baris fathah dan imalah kubra yang disebut baina baina,ada 3 jenis perbezaan
lafaz bagi imalah sughra iaitu:
· Baris yang disebut secara jelas yang hampir dengan sukun
· Baris ishmam yang sempurna hampir dengan dommah
· Baris imalah yang disebut fathah hampir dengan kasroh
Pendapat Abu Daud mengatakan tidak perlu tanda dan dua pendapat terakhir meletakkan
tanda kerana takut akan menyebut dengan yang asal. Dan pendapat Dani yang diamalkan dan tanda yang bukti dan memperelokkan daripada ditegah kosong (o) dan diletakkan di atas huruf yang disebut secara sikit.
Pada baris yang fathah (تعدوا ), pada baris kasroh (نعما), bagi ishmam yang diletakkan di hadapan قيل)), dan imalah diletakkan di atas samada إمالة صغرى contohnya (الكفرين), yang dibaca dengan taqlil bagi إمالة كبرى contohnya (الناس) ditunjukkan pada awal surah adapun yang lain diletakkan alif dan adapun hazaf menulis dengan ya.
Kecuali dengan syarat pada imalah yang wasol dan waqaf untuk dimasukkan samada diletakkan atau diwaqafkan sahaja seperti أسماء المقصورة contohnya (فتى وقرى) sukun yang wasol ( وءاتينا موسي الكتاب , وترى الشمس)
kaedah abu daud tidak membariskan sama ada ikhtilas, ishmam, imalah
adapun
kaedah ini berbeza dengan kaedah addani, membariskan semuanya dan ini yang
diamalkan.
Meletakkan
tanda bulat contohnya : ﴿تع۫دو﴾
Ikhtilas: khilaf pada tempat meletkkan tanda.
1)
di atas huruf
ikhtilas : ﴾ ﴿تع۫دوا
2)
di bawah
huruf ikhtilas : ﴿تع۪دو﴾
ishmam :
diletakkan di hadapan
contohnya:
1) ﴿ق۫يل﴾
2) ﴿تَأْمَ۫نَّا﴾
imalah :
diletakkan di bawah huruf sama ada kubra atau sugra
1) الك۪فرين﴾ ﴿
2) الن۪اس﴾ ﴿
3)
مَجْر۪ىٰهَا﴾ ﴿
No comments:
Post a Comment